Friday 2 November 2012

PENJELASAN HUDUD SECARA MAKROSKOPIK VIEW


Sekian kalinya, wa hamburkan lagi ilmu-ilmu hudud untok lu orang semua. Blogger-blogger tapir mesti rimas giler dengan topik hudud. Facebookers cap lembu sudah pasti hentak-hentak keyboard, takpon terajang monitor sendiri bila baca penjelasan wa bab hudud. Kah kah kah...

PENJELASAN HUDUD SECARA MAKROSKOPIK VIEW

Oleh: Dr Sayuti Tamimi

1) Definisi kepala otak wa mengenai HUDUD:

Hudud adalah perkataan Arabic, plural kepada perkataan Had, yakni limitation. Hudud adalah himpunan limitation yang diaplikasikan kepada manusia. Tidak semua limitation termasuk di dalam hudud, tetapi perkara yang ada dalam hukum Hudud sudah pasti termasuk dalam limitation.

Kepala bana apa limitation dikenakan kepada manusia?

Manusia adalah makhluk ciptaan tuhan yang sangat kompleks - terhimpun di dalamnya jasad, roh, spirit, emosi, fikrah, kefahaman, ideologi, niat, nafsu jahat, nafsu baik, dan sebagainya. Tanpa semua-semua ingredient ini, manusia itu tidak normal sepenuhnya.

Apabila manusia sebegitu kompleks, maka kecenderungan manusia akan pelbagai. Ada yang cenderung menjadi jahat, ada yang cenderung menjadi baik, ada yang mau jadi pemimpin, ada yang penakut, ada yang suka memfitnah, ada yang suka merosakkan harta benda, ada yang suka ke masjid, ada yang suka ke gereja, ada yang...ada yang... macam-macam ada!

Apabila manusia itu berdua-duaan, akan timbul satu perlakuan baru yang semakin kompleks. dua manusia itu akan melakukan kegiatan berbual-bual, tolong menolong, nasehat-menasehati dan sebagainya, yang mana tidak wujud kompleksiti ini pada haiwan. Dua manusia yg bersama juga jika berlainan jantinanya boleh timbul perasaan shahwat, malu-malu, atau terjerumus dalam zina.

Jika manusia bertiga-tigaan, berempat-empat...bersepuluhan...seratus orang, sudah membentuk satu komuniti, maka semakin kompleks cara manusia itu berkomunikasi, berorganisasi dan sebagainya. Hubungan kekeluargaan ada kompleksiti tersendiri. keluarga itu dengann keluarga ini, jiran tetangga, masyarakat sekampung, sudah tidak sama lagi susun aturnya berbanding dengan kompleksiti berdua-duaan tadi. Maka wujudlah ketua kampong untuk menjadi wakil pengurusan komuniti. Wujud JKK, wujud DO, wujud imam dsb.

Maka organisasi yang lebih besar seperti negeri dan negara tentu akan sangat kompleks cara poengurusan manusia itu sendiri. Portfolio lebih besar diwujudkan. Ketua kampong tidak akan dapat manage sebuah negeri berseorangan. Dengan itu wujud pula jawatan menteri, menteri perdana, dan mcm2 menteri.

Berbalik kepada limitation tadi, kenapa tuhan limitkan beberapa aktiviti manusia dengan adnya hudud?

Jika manusia berlainan jantina berdua-duaan, boleh terjadinya zina, tidak siapa dapat nafi jika dalam sebuah negeri, bukan setakat zina, bahkan rogol, rompak, bunuh, curi, ragut, culik, dan rasuah boleh berlaku. Seperti yang wa kasi tau tadi, manusia itu kompleks, macam-macam ada. Naluri untuk mencuri ada, naluri untuk merogol ada, naluri untuk membunuh pun ada bagi sesetengah manusia.

Jika seekor lembu itu ada naluri untuk menceroboh kebun sayur orang lain, maka tuan lembu itu melimitkan kawasan ragut dengan memagari atau mengikat si lembu dengan talinya. Manusia yang mempunyai naluri untuk merompak, berzina, merasuah dan membunuh diikat oleh tuhannya dengan limitation , atau tali yang bernama syariat Islam. Hudud adalah percent yang kecil dalam syariat Islam.

Orang yang berakal waras, bijak dan berpandangan jauh, sudah tentu akan menerima baik perlaksanaan hudud. Karena di zaman moden yang dihuni oleh bilion manusia, sosialnya sangat kompleks, tindakannya unpredictable. Tidak kira seseorang itu muslim, atau non-muslim, mereka akan terima perlaksanaan hudud tanpa prejudis. Hakikat penolakan mereka terhadap hudud adalah disebabkan oleh sifat ego mereka tidak mahu mengiktiraf sesuatu yang datang dari Islam, atau mereka bodoh dan tidak berpelajaran mengenai hudud, atau mereka menjadi mangsa kekeliruan yang ditimbulkan oleh orang Islam yang keliru.

2) Siapa di bawah takluk HUDUD?

Asalnya, tuhan menyuruh aplikasi hudud kepada semua manusia. Hudud adalah antidote untuk menyembuh racun-racun sosial yang menyerang manusia. Konsep mencegah lebih utama daripada merawat diaplikasikan dalam hudud.

Akan tetapi, tidak semua manusia mahu percaya kepada tuhan yang satu, yakni Allah. Dengan itu mereka juga tidak akan percaya kepada perintah Allah, apa lagi mahu melaksananya. Perlaksanaan hukum hudud tidak boleh dilakukan di peringkat bawahan seperti kampung atau taman, tetapi mesti diambil tindakan oleh pentadbiran yang lebih besar seperti wilayah autonomi, negeri atau negara. Bagaimana mahu laksana hudud jika pemimpin negeri atau negara tidak beriman kepada Allah?

Maka tanggungjawab melaksanakan syariat ini tertanggung sepenuhnya atas bahu pemimpin Islam. Jika pemimpin Islam itu bodoh mengenai hudud, turunkan sahaja, angkat orang yang lebih faham mengenai hukum syariat. Bijak ekonomi, bijak pengurusan, tetapi jika bodoh hukum syariat, turunkan sahaja. Hukum syariat bertujuan menjaga kesejahteraan manusia dari sudut ideologi, akal, fikrah, emosi, harta, nyawa, maruah manusia.

Jadi manusia yang tertakluk di bawah hudud adalah manusia yang berada di bawah pemerintahan Islam, perlembagaannya berlandaskan syariat Islam, masyarakatnya sudah difahamkan mengenai Islam dan syariat serta hukum-hukumnya, tidak kira muslim atau non-muslim. Dalam keadaan kucar-kacir hari ini, umat Islam sendiri tidak faham mengenai hukum hudud. Orang bukan Islam menentang. Bahkan ada orang Islam berpakat dengan bukan Islam menentang hukum hudud!

Wa mahu tegaskan di sini, environment hari ini memaksa kita untuk melaksanakan hudud terlebih dahulu kepada kes yang melibatkan orang Islam tanpa melibatkan orang bukan Islam. Sebagai contoh, wa selalu sebot:
  • Orang Islam yang mencuri harta orang Islam atau harta orang Bukan Islam, jika sabit kesalahan dan cukup syaratnya, tangannya akan dipotong. - tujuannya adalah untuk mencegah orang Islam daripada melakukan aktiviti mencuri, dan juga menjaga keselamatn orang Islam daripada menjadi mangsa curi.
  • Orang Bukan Islam yang mencuri harta orang Islam, jika disabitkan kesalahan dan cukup syarat, tangannya akan dipotong. - kerana aktiviti jenayahnya itu melibatkan orang Islam yg menjadi mangsa. tujuannya menjaga keselamatan harta orang Islam.
  • Orang Bukan Islam yang mencuri harta orang Bukan Islam, jika disabitkan kesalahan, tidak dipotong tangannya by default.  - kerana aktiviti jenayah itu tidak melibatkan orang Islam. Orang bukan Islam boleh memilih hukum civil sebagai option.
Dengan contoh kat atas, orang Islam tidak perlu takot dgn pencuri muslim atau pencuri non-muslim. Mereka akan takut untuk mencuri harta benda lu orang.

Orang Bukan Islam juga tidak akan rasa takut akan kewujudan pencuri muslim, kerana pencuri muslim tidak akan berani mencuri harta benda lu

Orang bukan Islam hanya perlu berwaspada dengan pencuri non-muslim sahaja, kerana mereka tidak tertakluk di bawah hudud jika mencuri barang lu.

All of that applicable untok semua kesalahan hudud, qisas dan takzir.


3) Apa kesalahan HUDUD?
  • mencuri (dalil dalam quran -perintah potong tangan)
  • berzina (dalil dalam quran - sebat 100 kali to unmarried, stone to death to married adultries)
  • minum arak (hadis nabi - 40 sebatan; khalifah umar + takzir = 80 sebatan)
  • murtad (ijmak - hukuman mati; atau takzir; atau lupus hak mewarisi harta dan keluarga)
  • memberontak (bughah -ijmak - hukuman mati; takzir; buang daerah)
  • liwat (ijmak - sama hukuman zina)
  • qazaf - menuduh orang berzina/liwat tanpa 4 saksi (dalil al-quran - 80 sebatan)
  • samun yang membawa kematian (dalil quran dan ijmak - hukuman mati; salib)
Lu orang mau tau detail, sila pegi mengaji. wa kasi brief saja.

Adapun kesalahan membunuh adalah di bawah hukum Qisas, bukan hudud. Hukum hudud mesti dilaksana mandatori setelah dibicarakan. Sedangkan hukum Qisas adalah hukum yang mesti dilaksanakan bersama option manusia.
  • Membunuh orang Islam dengan sengaja - mesti dibunuh balas, samada pembunuh itu Muslim atau non-muslim.
  • Membunuh orang Islam tanpa sengaja - dibunuh balas; atau jika diampunkan waris mangsa, mesti membayar diyat/pampasan kadar nilai 100 ekor unta. Hanya waris boleh ampun. Raja, Sultan, hakim perdana menteri atau sesiapa sahaja yang bukan waris terdekat mangsa, tidak layak mengampun kepada pembunuh yang tidak sengaja. Applicable untuk muslim dan non-muslim.
  • Membunuh orang bukan Islam dengan sengaja - dibunuh balas
  • Membunuh orang bukan Islam tanpa sengaja - dibunuh balas; atau jika diampunkan waris mangsa, mesti membayar diyat/pampasan kadar nilai 100 ekor unta. Hanya waris boleh ampun. Raja, Sultan, hakim perdana menteri atau sesiapa sahaja yang bukan waris terdekat mangsa, tidak layak mengampun kepada pembunuh yang tidak sengaja. Applicable untuk muslim dan non-muslim.
  • Jika non-muslim membunuh non-muslim - optional, Qisas atau civil.
  • Applicable hanya kepada orang bukan Islam yang berstatus zimmi (hidup harmoni dgn umat Islam dalam negara Islam) dan musta'man (yang berlindung di bawah pemerintahan Islam.)
  • adapaun status Kafir Harbi (yg berperang dan bermusuh dgn umat Islam), tiada hukuman qisas kepada pembunuhnya.

Ada akal, pikir..nanti wa sambung lagi....











No comments:

Post a Comment